צור קשר
מאמרים אתר דפי זהב
לפני עלייתו לאוויר, סקירת אתר דפי זהב החדש27.12.2009
ביום ראשון ה13.12.09 נוכחתי בסקירה של אתר דפי זהב החדש לשם בחינה ומקצה שיפורים אחרונים לפני העלייה לאוויר של האתר המשודרג בצורתו החדשה. מלבד עבדכם, נכחו במפגש מספר אנשי אינטרנט, זאב גרובר סמנכ"ל השיווק של דפי זהב, ירון בן אדיבה מנהל אתר החברה ואלון מחברת הUI שאת שמה אני לא זוכר כרגע. חשוב לציין כי עליית האתר החדש הייתה מתוכננת לפני תחילת 2010 אולם עקב הביקורת הבונה שהתקבלה בערב המדובר התחיל צוות בניית האתר במקצה שיפורים רציני יותר ממה שציפו לו. יחד עם עלייתו של האתר החדש, דפי זהב אמורה לצאת בקמפיין שיווק של חצי מיליון ₪ שיעלה בימים הקרובים לשם קידום אתר האינטרנט החדש בקרב הגולשים, הקמפיין יהווה המשך טבעי לקמפיין המוצלח משנת 2009, בקמפיין דרך אגב, שולב בין השאר שלט חוצות פרי רעיונה של הזוכה במקום הראשון בתחרות לעיצוב שלטי פרסום שעשתה השנה דפי זהב בקרב הגולשים באתר. רציתי להוסיף גם כי עקב בקשת ירון (מנהל האתר), דחיתי את פרסום המאמר עד לתאריך זה (ה-27.12.2009) ובנוסף לא צירפתי תמונות של האתר החדש, בתקווה שההסבר המפורט אותו אביא לפניכם יעזור להבין טוב יותר על מה מדובר. עיצוב האתראין צורך לחפש את היצירתיות של אנשי דפי זהב בשימוש מיוחד של צבעים, לא בגלל שיש להם חסך בתחום זה אלא בגלל הסיבה המובנת מאליה, שכל הקונספט של החברה היה ותמיד יהיה הצבע הצהוב (Yellow Pages!!). יחד עם זאת נראה כי הניסיון לתת עומק וליצור הפרדה בין החלקים בכל דף תוך שימוש בצבע השחור וצבע כחלחל אפור לא צלח במיוחד וערבוב של אלו נותן קצת הרגשה של פספוס המטרה ובלבול מיותר בעיניים. למרות שלטעמי הצבע השחור והאפור כחלחל לא הכי מתאימים עדיין העיצוב הכללי והחיתוך הפשוט של האתר השיג את המטרה לשמה הוא נוצר ואין ספק שהוא מצליח להפחית את ההרגשה של עומס ייתר כאשר נכנסים לאתר, בכל זאת צריך לזכור שמדובר על אתר שיחסית עמוס פונקציונאליות והעיצוב שלו עוזר לתת הרשה ידידותית יותר לגולשים. ציון עיצוב: 7.5 פונקציונאליות האתרסינון בתי עסק, עסקים ונותני שירות לפי אזור וחיפוש חופשי נשאר כפי שהוא פשוט וטוב מיקום עסק על גבי המפה או צפייה של כל בתי עסק לפי החיפוש על מפה אחת מאפשרים לגולש להבין טוב יותר היכן בעל העסק נמצא ונותנים תחושה טובה יותר כאשר יוצרים קשר עם נותני השירות. מלבד מספר הטלפון אותו ניתן לראות בכל בית עסק, נשארו אותם אפשרויות יצירת קשר עליהם בתי העסק משלמים (בכל זאת צריך להרוויח ממשהו)- טופס יצירת קשר המאפשר מלות פרטים ולהמתין שייצרו עמך קשר, שיחת טלפון חינמית כדי שנוכל לחסוך עוד גרוש בזמן חיפוש מבוקשתנו ושליחת פרטי העסק לנייד במקרה שאין לנו על מה לכתוב ואנחנו רוצים ליצור קשר טיפה יותר מאוחר. מעבר לדרכים מגוונות ליצירת קשר עם העסקים ישנם כמובן קופונים לאלו שהוסיפו, קטעי וידיאו וכדומה. לפי מה שצויין, באתר החדש myd אמור להיות מבוטל ולמרות שלא יכולתי לראות זאת מכיוון שעדיין זה לא היה מוכן,נאמר לי כי הפונקציות שהיו קיימות תחת myd יהיו מעתה זמינות ללא צורך ברישום מיוחד. הסתייגות בעניין זה- יש צורך לציין כי אני די בטוח שאין הכוונה לאפשר דירוג חופשי של עסקים מבלי לתת פרטים מזהים בכל זאת לא הגיוני שכל אדם יירשום על האחר מה שבא לו. שמירת מאפייני חיפוש ובתי עסק שסימנו סביר יותר שיישמרו מבלי שנצטרך להיות רשומים. את האמת על איזור הלוחות של דפי זהב לא התעכבתי יותר מידיי אם כי יש לציין שלמרות שהאתר לא מיועד בראש ובראשונה לתת שירותי לוחות למיניהם (יד שנייה, נדל"ן, רכב וכו') הוא נוח לשימוש גם היום (לפני השדרוג) ואף שמישות כמו סימון מודעות עם "לב" לאלו שאהבת או "X" לאלו שלא, הופך אותו בשביל הרבה גולשים לידידותי יותר מאתרי הלוחות האחרים. ציון פונקציונאליות: 9.2 נגישות האתר, נוחות המשתמשאם חשבתם שהיום שורות החיפוש ברורות ונגישות לכל, אתר דפי הזהב החדש ניכר הוא בעל שתי שורות חיפוש גדולות המופיעות מול עיניי הגולשים ברגע שנכנסים לאתר, כך שמעתה תוכלו להגיד גם לסבתא שלכם שהיא יכולה להיכנס לדפי זהב ולרשום את מה שהיא מחפשת. דבר אחד הציק לי, שהייתי צריך ללחוץ 2-3 פעמים על ENTER לפני שהמערכת התחילה את החיפוש, הסיבה שניתנה לי ע"י ירון הייתה ידועה מראש.. "זה ה- AUTO COMPLETE (אנחה)". אז שורת החיפוש ברורה ונהירה לכל, אולם אחרי שסבתא תלחץ על "חפש" יופיעו הקשיים למצוא את המבוקש...... תוצאות החיפוש שהתקבלו בדפי זהב הישן היו כוללות רשימה של בתי עסק שנותנים שירותים באיזור אותו חיפשתם, כאשר התוצאות הראשונות היו תמיד בתי עסק שלא נמצאים באותה עיר, ורק לאחר 10 תוצאות בערך היו מופיעים בתי עסק שנמצאים באותה עיר אותה חיפשתם, לא יודע למה, אבל העניין הזה תמיד הפריע, אפילו עצבן אותי מאוד. קידום והצגת בתי עסק באזורים נוספים זה אחד מהשירותים עליהם אתר דפי זהב מרוויחים כסף, לכן לצערי באתר החדש נשארה אותה גברת רק הוסיפו לה צעיף..... מלבד התוצאות המרכזיות שכוללות בראשן בתי עסק שנותנים שירות באיזור אבל לא מעניינים אותי ולא אף אחד אחר שנכח בפגישה (מלבד סמנכ"ל השיווק) הצעיף מופיע בדמות רשימה של בתי העסק באותה עיר ברשימה נפרדת מצד שמאל, כאשר לחיצה על אחד מבתי העסק תגדיל את עמודת הרשימה ותהפוך אותה לרחבה יותר, רק חבל שהרשימה מוצגת בעמודה השמאלית על רקע כחלחל אפרפר (אותו אחד שהזכרתי בסקירת העיצוב) והיא צרה יותר מהעמודה הראשית, שני אלו גורמים לרשימה להיבלע עד כדי כך, ששמתי לב אליה רק אחרי שסיימתי לכתוב הערות לאורך 5 שורות על כמה זה מעצבן שלא רואים את בתי העסק של אותה עיר. "זה נראה כאילו לקחו את המבנה של גוגל והפכו אותו" התאונן עמיתי מעברו השני השולחן, תוך ניסיון להסביר עד כמה זה לא נוח שהתוצאות ה"אורגניות" מופיעות בצד. אחרי שסיימתי להתלונן על עניין זה המשכתי בסקירת האתר... לאחר פתיחת דף המידע אודות בית עסק, לקח לי מספר שניות להבין ולראות שה "X" לסגירת חלונית המידע נמצא בצד השמאלי למעלה, לפני שהגעתי לגילוי זה עוד ניסיתי ללחוץ על שם העסק וכשזה לא עזר, לחצתי על סמן בצורת "^" מה שסגר (באיטיות רצוי לומר) את החלון העסק והעביר אותי לבית העסק הפתוח מעליו. לאחר עמידה נוספת ^ נוכחתי לגלות שהוסיפו לו TITLE המציין שלחיצה תעביר לעסק הקודם, בתקווה שירון יידאג שיהיה כתוב שם "לעסק הקודם" כפי שראיתי לנכון לעשות. עניין קטן אך משמעותי הוא נושא הצגת מספר הטלפון של בית העסק, כיום וגם באתר החדש יש ללחוץ על המילחה "טלפון" על מנת לראות את מספר הטלפון, עניין זה מדגיש שוב את השירות לגולשים שנפגע על חשבון כלי מכירתי של דפי זהב (זהו נתון המשתמש את דפי זהב להציג בפני הלקוחות המשלמים, בתי העסק, נתונים סטטיסטיים מדוייקים יותר שעוזר להם בתהליך המכירה). פתרון לבעיה זו עלה בצורה של onmouseover (עם FADE, הלצתי) איתו ניתן יהיה גם לספור את מספר החשיפות בצורה מדויקת מבלי להטריח את הגולשים בפתיחה וסגירה של חלונות מיותרים, בתקווה ששינוי קטן זה יבוצע לאחר הייעוץ. אחרי שסקרתי מספר בתי עסק (חלקם לא מתוך רצון אלא בגלל הרשום בפסקה הקודמת) עברתי לבדיקת התצוגה של בתי עסק על המפה על ידי לחיצה על כפתור גדול יחסית שהיה כתוב עליו מפה, (ואולי היה רצוי שיהיה כתוב "מפת ראשון לציון" או כל עיר בה מחפשים את השירות. אם באתר הישן הייתה נפתחת מפה באותו דף, באתר החדש ישנו מעבר לדף חדש בו מוצגים בתי העסק על גבי המפה, לאחר מאמצים להבין איפה אני נמצא, שמתי לב שתוצאות החיפוש שהופיעו לפני כן בצד שמאל קפצו לצד הנגדי וכעת מופיעים בצידו הימני ביותר של הדף (מעצבן) הנחמה הייתה שניתן היה לצמק את רדיוס התוצאות לפי המיקום תוך הזזה של מד מרחק נוח. תוספת חמודה נוספת היא מאמרים שונים בתחומים אותם מחפשים, אם חיפשתי אינסטלאטור ברמת גן, יופיע לי בצד שמאל של האתר מאמרים בנושא אינסטלציה, טיפים למיניהם לפתירת בעיות, אני לא יודע כמה יאהבו את זה הלקוחות המשלמים (אם אני יודע לפתוח סתימה אז למה אני צריך את האינסטלאטור), מה שכן נראה שזו תוספת נחמדה לגולשים ובעיקר לשם קידום אתר דפי זהב החדש בתוצאות החיפוש. עוד כמה קטנות כאלו ואחרות שהיו ועליהם לא אלעיט מכיוון שאין צורך, זאת מכיוון שלא ניתן להגיע לשלמות מבחינת נגישות ונוחות שימוש באתר, לעולם לא ניתן לספק את כל הגולשים ומה שנוח לאחד לא נוח לאחר. בכל עסק, במיוחד באתרי אינטרנט, ישנו קושי למצוא את האיזון המושלם שבין שירות הלקוח ועשיית הרווחים על חשבון רמת השירות. עם כל הרצון שלי לבקר בצורה חיובית ככל הניתן, נראה כי הפשרות הקטנות שעשו על חשבון הנגישות, המעברים המיותרים משמאל לימין, ופתיחת חלונות ודפים הפכו את אתר לפחות נוח לשימוש ויותר מסורבל. ציון נגישות: 6.8 סיכום (לבינתיים)נכון, לא מדובר באתר קטן בכלל, אפילו לא בינוני, מדובר על אתר גדול עם בסיס נתונים מכובד המאפשר לגולשים שלו פונקציות שונות לצפייה במידע, סינון, חיפוש, יצירת קשר ושאר הירקות, שצריך להתחשב בשירות הלקוח יחד עם הצורך להתקיים ולהציג רווחים בסוף השנה, כל אלו לא מאפשרים לי להיות אדיש ולהציג את ממוצע הציונים היבש אלא להעריך יותר את המאמצים שנעשו בפיתוח ובממשק המשתמש ולהציג עכשיו רק נותר להמתין ולראות אילו שינויים יבצעו דפי זהב וחברת הUI, על אילו המלצות ייוותרו (מתוך חוסר ברירה אני משער) ומה יילקח לתשומת ליבם ויעבור מקצה שיפורים. |